Twitter blijft hot en het is volgens mijn klant, laten we hem Patrick noemen, het ideale medium om te communiceren over zijn bedrijf. Het is een kleine moeite om af en toe 280 tekens de wijde wereld in te sturen en volgens sommigen hoeft daar weinig tot geen denkwerk aan vooraf te gaan. Twitter is interessant als je de juiste mensen volgt. Twitter wordt pas echt interessant als de juiste mensen jou volgen. Maar hoe lok je die andere blauwe vogeltjes naar jouw drinkplaats?
Gemakkelijk voor BB’s (Bekende Bedrijven)
Als je de CEO bent van een bekend bedrijf dat zowat elk kwartaal met een innovatief product op de proppen komt en met winstcijfers die telkens een glimlach op de gezichten van de aandeelhouders toveren, dan zullen die twitterende journalisten je wel volgen. Ook al heb je alleen maar een Twitteraccount aangemaakt ‘omdat het zo hoort’ en heb je nog nooit één tweet gepost, iedereen zal er als de kippen bij zijn om je te verwelkomen. Je drijft mee op de bekendheid van je bedrijf.
Maar wat moet onze Patrick – die nog niet tot de opinieleiders van zijn vakgebied behoort – met Twitter? Hij kan de journalisten niet doen duizelen met flashy nieuwe producten of waanzinnige winst- en omzetcijfers. Hij laat occasioneel een persbericht uitsturen, maar dat wordt niet opgepikt als voorpaginanieuws. Gefundeerde opinies, die heeft hij echter wel, en een berg tevreden klanten die hem lovende klantenverhalen opleverden.
Regelmatig voeden
Ik wil Patrick aanraden eerst te bloggen alvorens met Twitter te beginnen. Alleen Twitter als medium gebruiken om zichzelf en zijn bedrijf te promoten is nogal zinloos. De online community kent hem niet en weet niet wat hij te vertellen heeft. Waarom zouden mensen hem willen volgen? Met een blog kan hij beter zijn visie over vakgerelateerde onderwerpen uiteenzetten en de nodige nuances in de teksten en video’s verwerken. Zo kan hij stilaan een lezerspubliek opbouwen en aantonen dat hij een interessante visie heeft. De content die hij al heeft kan hij op een ‘social’ manier gaan gebruiken. Hij zou zijn klantenverhalen kunnen promoten op Twitter of een verkorte link plaatsen naar zijn video’s op YouTube.
Een combinatie van goede content en Twitter kan een schot in de roos zijn, als Patrick erin slaagt beiden met de nodige regelmaat te voeden.