Ik heb lange tijd – vooral om emotionele redenen, vrees ik – geloofd dat het nog wel zou meevallen met het verdwijnen van de papieren krant en papieren tijdschriften. Ik ben er nog altijd niet helemaal van overtuigd dat we binnenkort allemaal op de trein op een tablet het nieuws zitten te lezen, maar er zijn toch meer en meer aanwijzingen dat het die kant op gaat.
Enorm prijsverschil
Hoewel. Een van de redenen waarom mediabedrijven nog altijd vasthouden aan papier, heeft niets met emoties, maar met een keiharde economische werkelijkheid te maken: voor een advertentie in een papieren publicatie kun je nog altijd veel hogere bedragen vragen dan voor online advertenties. Het verschil is zo groot dat de besparing die je boekt met het schrappen van je papieren product niet volstaat om de gederfde inkomsten te compenseren. Ter info: een online publicatie is naar verluidt zestig procent goedkoper is dan een papieren publicatie.
Door dat enorm prijsverschil tussen papieren en digitale advertenties gaan online publicaties dus de journalistiek dus niet meteen redden. Om echt rendabel te worden, moeten ze met andere woorden veel meer inkomsten zien te halen bij adverteerders. Maar dat vergt natuurlijk creativiteit, innovatie, out-of-the-box denken.
Schud eens iets uit je talentvolle koker
En waar vinden we dat meer dan bij… onze reclamemakers? Staan zij niet bekend om hun ongebreidelde creatieve gaven? Worden zij niet voortdurend overladen met prestigieuze prijzen voor de verbluffende, spitsvondige campagnes die ze uit hun talentvolle koker hebben geschud? Welaan dan! Waarop wachten ze nog om die creativiteit in te zetten om het probleem van de weinig lucratieve online advertenties op te lossen?
Want advertenties, dat is toch jullie ding?